Mar 5, 2011

Semurni Suara Alam (1)

“Mengapa awak termenung, wahai Teratai Besar? Kenapa wajah awak berkerut, sahabat? Awak secantik ini, mengembang di kolam, tiada sesiapa datang memujamu,” usik Teratai Kecil kepada rakan di sebelahnya.

“Hai Teratai Kecil, apa yang kamu cakapkan ini. Saya tidak suka sekiranya ada orang memuja saya. Kalau ada orang berbuat demikian, habislah saya. Tamat riwayat hidup saya nanti,” jawab Teratai Besar.

Teratai Besar berkata lagi, “Kamu sukakah sekiranya ada orang yang memujamu, wahai Teratai Kecil?”

“Saya pun tidak mahu begitu. Sekiranya ada orang yang mengkhianati kita pasti layu tangkai dan kelopak kita yang cantik dan mekar berkembang ini. Kalau begitu jadinya, kita bakal berpisah. Saya pula akan keseorangan di kolam yang airnya tenang dan jerneh ini,” jelas Teratai Kecil.

Teratai Kecil meneruskan luahan hatinya, “Seandainya ada orang memuja awak, Teratai Besar, sudah tentunya dibawa awak dari sini. Tinggallah saya merana dan menghiba diri keseorangan. Saya akan layu dan mati tidak berteman. Lagi pun hanya awak sahaja teman tempat saya mencurahkan segala isi hati. Kita sejenis bunga yang hidup di air, kita tidak boleh hidup di darat. Jika ada orang yang memuja kita dan membawa dari sini, kita akan layu dan kekeringan. Mati beraganlah kita.”

Sebaik sahaja mendengar kata-kata Teratai Kecil itu, Teratai Besar menangis sehingga kuncup bunganya yang sedang kembang mekar tadi. Teratai Besar amat bersedih dan memahami setiap butir kata sahabat karibnya itu. Dalam masa yang sama dia amat takut sekiranya terjadi perpisahan antara mereka berdua. Mereka berdua mendiamkan diri sehingga malam menjelma.

Apabila malam tiba, bulan mengambang terang. Pada ketika inilah Teratai Besar pun mengembangkan semula kelopaknya. Dia memandang si Teratai Kecil dengan wajah sayu.

“Awak menangis, Teratai Besar? Mengapa lama awak sembunyikan kelopak awak yang cantik itu?” Teratai Kecil bertanya sebaik sahaja terpandang sorotan Teratai Besar ke arahnya.

“Saya berasa sedih lantaran kata-kata awak tadi, si Kecil. Ya Teratai Kecil. Memang kita berdua tidak boleh berpisah. Sekiranya salah satu dari kita tiada, maka habislah keceriaan kehidupan kita. Kita akan mati layu terkulai di tengah-tengah kolam ini,” jawab Teratai Besar masih berhiba hati walaupun dia mengembangkan kelopaknya yang besar itu.

“Saya tidak menyukai sekiranya ada orang yang memisahkan kita berdua. Kita di sini menjalani kehidupan yang aman damai. Tidak ada sesiapa pun yang boleh mengkhianati kita. Ya, memang wahai Teratai Besar, kalau ada orang datang untuk memetik kita, kita buat layu dan sembunyikan kelopak kita yang cantik ini. Dengan itu manusia akan beranggapan kita sudah layu kerana sakit atau pun kerana keracunan oleh sesuatu,” balas Teratai Kecil sambil memberi cadangan untuk menyelamatkan diri dari diambil orang.

Begitulah perbualan di antara dua sahabat karib itu yang mendiami sebuah kolam di tepi sebuah hutan kecil. Sudah bertahun mereka di situ tanpa ada orang yang berjaya memetiknya. Lagi pun mereka berdua berada di tengah-tengah kolam. Justeru itu amat sukar untuk sesiapa cuba mengambilnya.

Pada suatu hari, kolam di tepian hutan itu menerima kedatangan seorang pengail ikan. Dia duduk di atas sebongkah batu kecil sebaik sahaja melontar mata kailnya ke sudut sebelah kanannya. Sedang leka menunggu pancingya dimakan ikan, dia terpandang dua kuntum bunga teratai di tengah kolam, satu besar dan satu lagi kecil.

“Wah! Cantiknya bunga teratai di tengah kolam itu. Teratai besar seolah-olah melambai-lambai kelopaknya. Teratai kecil pula seakan-akan tersenyum memandang aku,” kata si pemancing kagum dengan pemandangan yang menceriakan itu.

“Wahai bunga teratai! Mengapalah kamu berdua cantik berseri-seri di tengah kolam tanpa ada orang yang memetiknya? Aku suka melihat kamu yang sedang kembang mekar ini. Tidak jemu aku memandangnya.”

Teratai berdua berbisik-bisik. “Wahai Teratai Kecil, habislah kita kalau si pengail itu berjaya mengambilnya. Tentulah kita akan layu dan mati kekeringan,” kata Teratai Besar kerisauan.

“Ya tidak ya juga. Kalau manusia itu mengkhianti kita, menangis tidak berlagulah kita,” akui Teratai Kecil.

Si pengail berasa amat payah mengalihkan pandangannya dari arah dua kuntum teratai tersebut. Sesekali matanya teralih ke arah tali kalinya melihat kalau ada ikan yang termakan umpan. Lama juga dia memancing. Namun tidak beroleh seekor ikan pun. Lalu dia beredar dari situ. Dia mengucapkan selamat tinggal kepada dua kuntum teratai yang sedang mekar di tengah kolam.

Kedua-dua teratai itu berasa lega disebabkan mereka tidak diganggu oleh si pemancing malang itu.

--- Akan bersambung.

*** Hakcipta Terpelihara 2011 Web Sutera. Plagiat adalah haram hukumnya dalam agama Islam.

0 comments: