Feb 14, 2011

Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (5)

“Assalamualaikum, Zamri. Kau sudah okey sekarang? Bagaimana dengan sakit kepala kau? Kau sudah makan? Kau boleh berdiskusi lagi dengan aku?” Bertalu-talu soalan dari Zainal bergema menusuk gegendang telinga Zamri dari telefon bimbit.

“Kalau iya pun, Nal. Satu-satulah,” Zamri menjawab ceria.

Zamri menyambung, “Alhamdulillah, aku sudah kebah sejak dua hari lalu. Bukankah aku sudah nyatakan aku biasa dengan pening kepala itu.”

“Aku bukan apa, Zamri. Aku risau sebenarnya. Syukurlah kalau kau sudah okey sekarang. Jadinya kita perlu berbincang lagi akan kertas projek kita ini. Memandangkan hanya kita berdua sahaja yang mengambil sosok sejarah yang sama, iaitu Raja Zulqarnain, maka kita berdua perlu saling bertukar-tukar hipotesis dan nota,” jelas Zainal yang sedang duduk bersandar di dinding bilik tidurnya.

“Okey, bos! Hari masih awal lagi. Kau datang ke apartment aku dan kita keluar sarapan dulu. Kemudian kita berbincang di ruang tamu rumah aku pula,” akur Zamri sambil tergelak kecil. Di kiri dan kanannya terdapat beberapa buah buku rujukan, nota kuliah dan kitab tafsir Quran. Walaupu diserang pening kepala dua hari lepas, Zamri tetap menekuni kerja-kerjanya.

Perjalanan pertama ke arah Barat......

Sebaik sahaja mereka berdua selesai bersarapan di gerai menjual makanan berdekatan apartment, kedua-dua rakan karib itu bersegera naik ke apartment Zamri. Sebaik sahaja melabuhkan punggung di atas sofa, mereka membuka buku-buku dan kitab yang menjadi rujukan.

“Kita teruskan perbincangan yang terbantut dua hari lepas dengan memfokuskan kepada perjalanan pertama Zulqarnain ke arah Barat,” kata Zamri.

“Selama dua hari kau kurang sihat itu, aku sudah menelaah beberapa perkara dan aku juga sudah menjadualkan masa untuk kita menonton kembali diskusi di TV tempoh hari berkenaan Yakjuk dan Makjud di bilik AV perpustakaan universiti,” jelas Zainal tenang memandang Zamri di hadapan sofa satu lagi di ruang tamu.

“Okey, Nal. Bagus! Kita bincangkan hal perjalanan pertama Zulqarnain ke arah Barat dahulu,” tingkah Zamri.

“Zulqarnain meneruskan perjalanan atau penggembaraannya ke arah Barat sehingga tiba di suatu lokasi di mana terbenamnya matahari. Lokasi ini adalah suatu tempat yang apabila orang melihatnya, seolah-olah matahari terbenam di belakang ufuk pemandangan. Zulqarnain mendapati matahari terbenam di dalam laut.

“Sehingga apabila ia sampai ke daerah matahari terbenam, ia mendapatinya terbenam di sebuah mata air yang hitam berlumpur, dan ia dapati di sisinya satu kaum (yang kufur ingkar).” (Surah al-Kahfi ayat 86). Zamri membaca terjemahan kata-kata Allah tersebut.

“Kata-kata Allah di atas merujuk kepada ketibaan Zulqarnain di satu lokasi di persisiran sebuah pantai. Dia berdiri di situ tanpa berhasrat untuk terus maju bagi membuka atau menakluknya. Di tempat ketibaan ini, Zulqarnain menemui suatu kaum yang berkata kepadanya, seperti ayat-ayat Allah berikut:

“Kami berfirman (dengan mengilhamkan kepadanya): “Wahai Zulqarnain! Pilihlah sama ada engkau hendak menyeksa mereka atau engkau bertindak secara baik terhadap mereka”. (Surah al-Kahfi ayat 86)

“Dalam kata Allah berikutnya, Zulqarnain bertindak bijak sesuai dengan panduan dari Allah.

“Ia berkata: “Adapun orang yang melakukan kezaliman (kufur derhaka), maka kami akan menyeksanya; kemudian ia akan dikembalikan kepada Tuhannya, lalu diazabkannya dengan azab seksa yang seburuk-buruknya. Adapun orang yang beriman serta beramal soleh, maka baginya balasan yang sebaik-baiknya; dan kami akan perintahkan kepadanya perintah-perintah kami yang tidak memberati”. (Surah al-Kahfi ayat 87 - 88)

Zainal diam sahaja sambil dengan kusyuk mendengar teliti penjelasan Zamri.

“Okey, Nal. Jangan angguk-angguk bak burung belatuk mencari ulat di batang pokok sahaja. Ini bukan sesi kuliah atau ceramah,” Zamri berkata sambil tergelak kecil.

Zamri meneruskan pertanyaan kepada Zainal, “Apa yang kau faham atau apa hujah kau?”

“Allah telah memberikan kekuasaan kepada Zulqarnain dan membenarkan apa jua tindakannya yang berkaitan kaumnya dan kaum yang dijumpai itu. Allah memberi kebebasan kepadanya sama ada untuk menyeksa mereka atau bersikap baik. Zulqarnain telah menyatakan prinsipnya terhadap negara-negara atau wilayah-wilayah yang dibukanya. Dengan prinsip kebaikan Zulqarnain itu, penduduk sesuatu wilayah terhutang budi dengan ajaran Islam yang dipegang kejap oleh Zulqarnain. Dia tidak menyeksa mereka di atas kekuasaan anugerah Allah tersebut,” jelas Zainal tanpa lengah walaupun disindir oleh Zamri.

“Inilah suatu prinsip pemerintahan yang baik. Para Mukmin wajib dimuliakan dan dipermudahkan urusan mereka. Dalam masa yang sama mereka dibalas dengan kebaikan juga dari pemerintah. Manakala, pastinya, mereka yang melampaui batas dan jahat diberikan balasan buruk oleh Tuhan,” sambung Zainal seterusnya.

“Bravo, sahabat! Kau memang hebat. Tidak sia-sia aku berikan kau dua hari untuk membaca,” puji Zamri tersenyum girang. Lantas mereka bertampar tapak tangan tanda bersepakat.

--- Akan bersambung.

Sebelumnya: Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (1)
Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (2)

Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (3)
Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (4)

** Hakcipta Terpelihara 2011 Web Sutera. Plagiat adalah haram hukumnya dalam agama Islam.

0 comments: