Nov 21, 2013

Hijab Bermuda: Fragmen 3 - To-Wer (2)


Rambutnya mencecah bahu, diikat kemas dengan tenda hitam. Di pinggangnya tersemat erat pisau belati di dalam sarung berukir seekor singa. Sementara di tangan kanan tergenggam erat sebilah pedang dengan ukiran sarung seekor naga. Di belakangnya tergantung rapat ke tubuh uncang berkulit haiwan, mengandungi dokumen berharga yang menjadi alasan kembaranya sehingga ke wat ini.

Melihat kegelapan di depan, To-Wer mengakui satu perkara – penamat semakin hampir. Penamat kepada semua benda hidup di planet.

“Mungkin ... berdasarkan catatan papirus dan prasasti.”

Catatan orang-orang purba meniup khabar bahawa petanda yang menjelma sekarang ini sebagai petunjuk malapetaka datang lagi. Kehadiran Kazab di Angkor Kol Ker lebih hitam berbanding gelap sebelumnya.

“Catatan yang aku bawa menjadi bukti.”

Muka bumi juga kerap bergemuruh, memberi amaran yang ‘tuhan’ di bawah lapisan Bumi terganggu. Muncul letupan besar di dalam samudera di belah tenggara. Selepas itu abu berjatuhan beberapa hari, dan awan kelam semakin hitam. Manakala langit dunia kekal rona merah setiap kali sang mentari masuk beradu.

Catatan yang dibawanya bercerita, Al-Hin memberitahu yang ada jalan untuk terus berjuang, untuk melawan balik onar Kazab.

“Sayang sekali ... catatan itu tidak lengkap.”

Ada Taming sebagai perisai yang diberikan oleh Al-Hin kepada orang purba. Ia berupa pertahanan yang dapat menghalang jelma dan makhluk dalam gapura, juga menutup gapura itu. Namun Taming itu hilang semasa perang besar, lesap di lokasi leluhur bangsa Khmer yang datang ke sini. Perang itu dimenangi oleh manusia, tetapi dengan harga hilangnya penempatan, pengetahuan bahkan Taming juga persis tidak terjejak di mana perginya ia.

To-Wer terpaksa menjejaki laluan leluhurnya dari lokasi awal bagi mencarinya. Ia wisata yang lama, sukar dan perit. Dia pun kurang pasti ke manakah hentian terakhir. Apa yang dia tahu ialah di mana mahu bermula.

“Sukar ... namun aku akan berusaha, biarpun mungkin nyawa tergadai.”

Pada setiap sudut pos kawalan terdapat Naga, sejenis ular besar berkepala tujuh dari mitos Khmer. Ya ... kaum Khmer yang melanggar janji bersama Al-Hin, yang kehilangan jati diri dalam bercerita kebenaran sebuah ceritera. Masa yang merentas zaman membawa sekali angin kurang molek, justeru hilangnya jati diri, sekali gus kisah Taming menjadi lagenda.

“Di kalangan sami Wat pun banyak kisah tersebar dan diperikan. Masih wajib untuk disaring daripada yang benar dan hanya rekaan. Aduhai!”

Dinding bahagian dalam pos kawalan dipenuhi ukiran dan lukisan. Beberapa daripadanya sekadar goresan tentera yang bosan. Namun banyak ukiran ialah hasil daripada tukang ukir mahir. Sebahagiannya menceritakan sejarah Khmer, sehingga sejauh semasa era manusia purba dan makhluk Al-Hin.

“Entahlah ... .”

To-Wer sudah lima hari berada di sini – melihat, membaca dan cuba memahami apa yang tercatat. Menurut catatan, Khmer dirikan Angkor Kol Ker – bandar atau tamadun yang terhijab dalam kabut – melebihi 5,000 tahun dahulu.

Manusia kuno datang dari gususan pulau berlokasi di laut melewati samudera. Dia duduk dan berfikir.

“Di mana kedudukan laut melewati samudera? Ada laut besar di timur, sebuah perairan masin yang tidak ada pelaut yang diketahuinya berani merentasinya. Apatah lagi sebuah laut melewati dataran, bahkan melangkaui samudera. Pasti sangat jauh.”

Menurut catatan, leluhurnya meninggalkan pulau lari dari desakan Kazab. Mereka dengan susah payah belayar sehingga tiba di sini. Untuk banyak generasi selepasnya, mereka berfikir sudah berjaya menghindar ancaman gerembolan Kazab.

Justeru berfikir demikian, leluhur aku yang terkemudian melupai hikmah purba, kemudian secara perlahan-lahan hilang ditelan buana. Kemudian ... Kazab menjelma di sini.”

To-Wer mengeluh berat. Berguman di dalam dadanya. Dia memahami erti gagal di sini. Kisah serangan Kazab terhadap tamadun Angkor Kol Ker masih baru untuk luntur menjadi lagenda.

“Paling kurangpun untuk diri aku sendiri.”

Dia tertarik lebih kepada laut yang melangkaui samudera.

“Di mana kedudukan laut misteri itu atau apakah ia sebenarnya? Bagaimana aku ingin mencarinya?”

Tercatat ... kemudian dia membuka lembaran. Ia tertulis:
Lingkaran daratan dan air, mengelilingi perbukitan tengah. Lokasi candi pemujaan dan istana-istana. Makmur dengan ritual agama ... sangat sibuk urusan kehidupan. Manusia aman dalam lingkup tauhid Tuhan Agung.
“Justeru di Angkor Wat ini dibina lingkaran air bagi melindunginya. Namun ... perlindungan air itu masih gagal menahan asakan gerembolan Kazab. Jenis makhluk apakah mereka itu?”

Dia terfikir sesuatu.

“Tauhid Tuhan Agung? Tak pula diajar dalam madrasah sami di wat. Adakah Tuhan Agung? Siapakah diri-Nya?”
Lingkaran pulau diserang dengan api besar, membakar ... hancur mencair menjadi persis aliran bendalir ... hilang di dalam ombak agam. Berpestalah sejauh impian.... tenggelam di dasar samudera.
To-Wer menyedari suku kaumnnya datang dari samudera itu, dari arah matahari terbit. Tetapi kebolehan merentas lautan sudah hilang upayanya. Hikmah ilmu itu sirna dari generasi ke generasi.

“Manusia mudah lupa. Aku tak boleh ke belah timur. Catatan memberitahu ada kumpulan lain menuju ke arah berlainan. Jadi ... aku perlu mencari ‘yang lain’ itu agar dapat bantu aku membuka hijab ini, apa yang aku cari.”

Tatkala sang mentari bangkit dari peraduan di timur, dia memikul bagasinya. Pedang diambil kembali dari dinding pos kawalan. Dia menuruni anak-anak tangga pos kawalan, kemudian berpusing ke arah Kazab. Mulai berjalan memasuki lembah.

“Andai aku dapat harungi bahagian pertama ini, hanya Tuhan yang tahu, jalannya masih jauh sekali. Ya Tuhan!”

Sebelumnya: Prolog.
Hijab Bermuda: Fragmen 1 - To-Wer (1)
Hijab Bermuda: Fragmen 2 - To-Wer (2)

** Hakcipta Terpelihara 2013 Web Sutera. Plagiat adalah haram hukumnya dalam agama Islam.

0 comments: