Feb 2, 2011

Alexander Agung: Permulaan (4)

Oleh kerana perbincangan tergempar Dewan Parlimen Greek tidak dapat memutuskan siapa dalang di sebalik pembunuhan Raja Philip, demi kerajaan Macedonia yang kelihatan mula retak dari dalam, maka ahli mesyuarat negara mesti memutuskan siapakah pengganti bagi memegang tampuk pemerintahan.

Sekali lagi dewan menjadi panas dengan pelbagai hujah dari beberapa kumpulan sekutu masing-masing. Oleh kerana undang-undang tubuh Greek tidak menetapkan bahawa anak sulung lelaki Raja Philip, iaitu Alexander yang mesti mengganti raja yang meninggal dunia, maka ada pihak yang mencadangkan bayi lelaki Raja Philip yang baru berumur kurang setahun dinobatkan sebagai raja Macedonia yang turut menjadi pemerintah seluruh jajahan takluknya.

Majoriti ahli dewan tidak bersetuju cadangan tersebut. Antara alasan penolakan cadangan bayi lelaki itu ialah sejurus selepas Raja Philip meninggal dunia, banyak wilayah cuba menuntut kemerdekaan dari Macedonia.

Dalam suasana perdebatan yang makin hangat itu, bangun seorang yang kelihatan perkasa dengan susuk tubuh yang tinggi lampai sambil berkata dengan suara lantang, “Minta perhatian, tuan-tuan semua. Benarkan saya menyatakan sesuatu.” Dia ialah seorang pahlawan Macedonia yang banyak menyertai misi ketenteraan bernama Hephaistion. Suasana dalam dewan kembali senyap, kecuali beberapa orang yang sedang berbisik-bisik sesama mereka.

“Tidakkah tuan-tuan ingat bahawa Tuanku Elexander dipertanggungjwabkan menerajui takhta Macedonia tatkala Tuanku Raja Philip memerangi bangsa Yunani pada usia 16 tahun? Manakala pada usia 17 tahun baginda telah menubuhkan pasukan tentera dan berjaya menundukkan suku-suku Thracia yang menduduki utara Macedonia. Walaupun tanpa pengetahuan ayah baginda, Tuanku Raja Philip berbangga dengan kejaguhan anaknya Tuanku Elexander,” Hephaistion, sahabat karib Elexander, mengingatkan para penggubal undang-undang di Perlimen Greek.

“Tuan-tuan harus jangan lupa akan peranan kedua-dua raja kita itu dalam serangan terhadap bangsa Yunani dua tahun selepas Tuanku Elexander dilantik sebagai pemangku Raja Macedonia dalam serangan pertama. Dalam serangan kedua tersebut, Tuanku Raja Philip dan Tuanku Elexander berjaya mengalahkan pasukan Athens dan Thebes. Saya dan ribuan lagi bala tentera Macedonia turut serta dalam peperangan yang membuka jalan seluruh Semenajung Yunani berada di bawah takluk Macedonia berdaulat ini.”

Alasan yang dikemukan oleh sahabat karib Alexander itu, yang juga salah seorang pemimpin tentera kerajaan Macedonia, sangat kukuh dan menerima tepukan gemuruh dari ahli-ahli dewan yang menyokong. Mana-mana individu dan kelompok yang menentangnya juga turut terdiam. Justeru itu, dewan memutuskan Alexander menjadi raja Macedonia dan bagi semua jajahan takluknyapada usia 20 tahun.

-- Akan bersambung.


Sebelumnya:
Alexander Agung: Permulaan (1)
Alexander Agung: Permulaan (2)

Alexander Agung: Permulaan (3)

Alexander Agung: Kitab Cahaya Bersinar berkulit Kambing Gunung (1)

** Hakcipta Terpelihara 2011 Web Sutera. Plagiat adalah haram hukumnya dalam agama Islam.