Feb 4, 2011

Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (4)

“Bahagian terakhir dari kata-kata Allah dalam Surah al-Kahfi ayat 92 – 98 mempunyai tiga persoalan utama. Siapakah Yakjuj dan Makjud? Di mana mereka berada? Apakah onar mereka dan di mana mereka sekarang atau masih wujudkan mereka?” kata seorang ahli panel bernama Ustaz Samsujali sambil mengajukan persoalan.

“Sebagaimana kata Sayyid Qutb dalam tafsir Qurannya, persoalan ini amat sukar untuk dijawab kerana kita tidak mengenali mereka kecuali melalui apa yang dikatakan Zulqarnain dalam ayat yang dibaca tadi. Mari kembali merujuk kata-kata Allah yang bermaksud “Maka mereka tidak dapat memanjat tembok itu, dan mereka juga tidak dapat menebuknya. (Setelah itu) berkatalah Zulqarnain: “Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku; dalam pada itu, apabila sampai janji Tuhanku, Dia akan menjadikan tembok itu hancur lebur, dan adalah janji Tuhanku itu benar”. Harus diingat bahawa Allah tidak membataskan masa dalam hal berkenaan. Apa yang pasti Allah berjanji akan membuka tembok itu.

“Pada hemat saya, janji tersebut sudah terlaksana. Ada kemungkinan sewaktu serangan bangsa Tartar dan Mongul yang mengganas menakluk negara demi negara. Kedua-dua bangsa penjajah ganas ini membuat kerosakan dan hura-hara di atas muka bumi. Kejahatan mereka tiada tandingnya. Dalam kes ini, terdapat kata-kata Allah dalam surah lain.,” jelas Ustaz Samsujali lantas membaca ayat-ayat Quran dari Surah Anbiyaa’ ayat 96 – 97.

Seterusnya Ustaz Samsujali membaca terjemahannya, “Hingga apabila terbuka tembok yang menyekat Yakjuj dan Makjuj, serta mereka meluru turun dari tempat yang tinggi; Dan hampirlah datang janji Allah yang benar.” (Surah al-Anbiyaa’ ayat 96 – 97)

“Kata Allah ini juga tidak membataskan waktu tertentu. Apa yang pasti, apabila keluarnya Yakjuj dan Makjud, maka kiamat semakin hampir semenjak zaman Nabi Muhammad bin Abdullah (SAW). Harus diingat bahawa hitungan masa oleh Allah amat berlainan dengan hitungan masa kita sebagai manusia. Sela masa di antara tanda-tanda kecil kiamat dan tanda-tanda besar hampir kiamat telah berlalu berjuta tahun dahulu. Manusia melihatnya masa tersebut sangat panjang, walhal bagi Allah ianya mungkin sangat pendek.”

“Tidak salah untuk saya menyimpulkan bahawa tembok atau benteng kukuh yang dibina oleh Zulqarnain itu telah berjaya dipecahkan akibat serangan bangsa Tartar dan Mongul yang merupakan Yakjuj dan Makjud. Terdapat satu hadis sahih Rasulullah (SAW) yang mengkisahkan perihal Yakjuj dan Makjud ini.”

“Sufyan al-Thauri melaporkan daripada ibunya Habibah bahawa isteri Rasulullah Zainab binti Jahasyh berkata, “Rasulullah terjaga dari tidurnya dengan muka merah, baginda berkata, “Celakalah orang Arab kerana kejahatan telah hampir berlaku. Pada hari ini diselongkar (dipecahkan) timbunan (tembok) Yakjuj dan Makjud seperti ini.” Lantas baginda memusingkan ibu jari dan jari telunjuknya. Aku berkata, “Wahai Rasulullah, adakah kami semua akan musnah sedangkan ada di antara kami yang beramal soleh?” Rasulullah menjawab, “Ya, jika banyaknya keburukan.”” (Hadis direkodkan oleh Imam Ahmad)

“Dalam hadis yang lain, Abu Hurairah berkata, “Rasulullah (SAW) berkata, “Yakjuj dan Makjuj menebuk tembok setiap hari sehingga mereka dapat melihat cahaya matahari. Lalu pemimpin (mereka) berkata, “Baliklah dan sambunglah pada esok pagi.” Kemudian Allah mengembalikan tembok tersebut menjadi lebih keras (lagi) sehinggalah sampai waktunya Allah akan mengirimkan mereka kepada manusia sehingga mereka boleh menebuknya,” jelas Ustaz Samsujali petah dan lancar sambil tersenyum memandang tuan moderator.

Tuan moderator tersenyum sambil memberi anggukan terhadap isyarat dari Ustaz Samsujali tersebut.

“Tuan-tuan puan-puan para penonton, kini saya serahkan diskusi ini kepada Tuan Afarezz Abdul Razak bagi menyambung huraian Ustaz Samsujali sebentar tadi. Silakan, Tuan Afarrezz,” moderator menyerahkan majlis kepada ahli panel kedua.

“Terima kasih. Tuan-tuan dan puan-puan yang budiman, mimpi Rasulullah itu sudah terjadi hampir 14 kurun yang lalu. Itu perkara pasti, bahawa mimpi Rasulullah adalah benar dan datangnya dari Allah. Namun pandangan saya berkenaan siapakah Yakjuj dan Makjud berlainan sedikit. Dalam buku saya berjudul Benarkah Iskandar Bukan Zulqarnain, saya ada memetik sumber yang menyatakan bahawa kaum Yakjuj dan Makjud secara kaburnya dikenali oleh orang-orang Rom dan Yunani sebagai Scythian. Kaum Scythian ini adalah satu kaum yang berumpun, yang daripadanya wujud suku kaum kecil termasuklah Cimmerian, Huns dan Khazar. Mereka juga merupakan susur galur percampuran kaum Mongul dan Tartar di zaman purba.”

“Kepala aku sakitlah, Zainal. Terasa mual pula,” kata Zamri sambil menundukkan kepala.

“Eh! Kau kenapa, Zamri?” soal Zainal sedikit risau ternampakkan di raut mukanya. Sambil itu isi diskusi di kaca TV seakan-akan tenggelam. Tumpuan mereka berdua teralih.

“Aku sudah biasa dengan situasi ini sebenarnya, Nal. Sejak aku kecil dahulu kalau tumpuan aku kepada sesuatu memuncak, aku akan pening kepala. Dahulu semasa di Besut, sekiranya aku demam panas, aku sering berasa seolah-olah dunia sekeliling aku menjadi herot dan nampak jauh. Aku dapat melihat hujung kaki aku sendiri pun kelihatan jauh,” jelas Zamri menjawab kerisauan sahabatnya Zainal sambil mengukir senyuman.

Zamri menyambung, “Tetapi kalau demam panas aku itu tidak kebah juga, biasanya emak atau Mak Teh aku akan panggil datuk aku untuk baca apa-apa yang patut. Selalunya datuk aku akan taburkan beras kunyit ke segenap dinding rumah. Entahlah, aku pun kurang faham kala itu. Tetapi alhamdulillah, kebah pula demam aku itu. Hilang suasana persekitaran kejauhan tersebut.”

“Menarik pula cerita kau, Zam. Diskusi ini pun sudah mahu selesai. Mujur aku sudah minta kawan kita di perpustakaan yang bertugas di bilik AV supaya rakamkan rancangan ini. Boleh kita membuat rujukan kembali nanti. Betulkah kau tidak apa-apa, Zam?” soal Zainal kembali lantas bangun ke arah tempat duduk Zamri.

“Aku okey. Kau boleh balik ke apartment dahulu, Nal. Lagi pun badan aku terasa lesu sedikit. Aku perlu tidur.”

“Kau jangan risau sangat. InsyaAllah, aku boleh uruskan diri sendiri. Lagi pun rakan-rakan serumah aku sudah pulang. Kau tolong bawakan aku segelas air suam,” pinta Zamri kepada Zainal.

Tanpa banyak soal, Zainal pun bersegera ke ruang dapur dan menuangkan segelas air suam untuk Zamri. Sebaik air suam tadi memasuki perut Zamri, Zainal terus menuju ke pintu dan menyarung kasutnya. Dengan salam kesejahteraan untuk sahabat karibnya, Zainal melangkah tenang ke lif yang akan membawanya ke bawah bangunan.

--- Akan bersambung.

Sebelumnya: Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (1)
Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (2)

Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (3)

** Hakcipta Terpelihara 2011 Web Sutera. Plagiat adalah haram hukumnya dalam agama Islam.

0 comments: