Jan 20, 2011

Alexander Agung: Kitab Cahaya Bersinar berkulit Kambing Gunung (1)

Dalam Kitab Cahaya Bersinar berkulit Kambing Gunung……

Perlu diketahui bahawa Tuhan yang Esa Allah mengatakan dalam bukuNya bahawa dia adalah seorang reformis pengislahan dari perbuatan jahat. Allah tidak memberikan kejayaan bagi mereka yang menindas. Alexander telah menjadi orang soleh, yang takut akan Allah, yang diberikan satu kejayaan dari sekian ramai orang, yang nama dan warisan akan disebut berkurun-kurun merentasi generasi manusia.

Orang-orang Yahudi ada menarasikan dalam sumber mereka kitab Talmud dan lain-lain buku bahawa Alexander memasuki kota Jerusalem. Pendita Yahudi dan orang-orangnya memberi penghargaan dan penghormatan kepada dia.

Ada satu narasi yang berbicara dari dirinya sebelum tiba ke Jerusalem
Dia mengatakan kepada imam di Bait Allah bahawa ia akan datang ke bandar atas nama Allah mereka, dan bahawa Nabi Yeremia bertemu dengan dia dan memberkati dia. Ketika Alexander melihat Yeremia, ia terkejut melihat dia. Seperti dia pernah tampak dalam mimpi Alexander. Dan bahawa imam-imam Bait Suci berdoa untuk jalan kemenangannya sebelum Alexander berangkat. Di kota Jerusalem Alexander menegaskan bagi kaum Bani Israel bahawa Tuhan mereka adalah Allah yang benar, yang Esa.

Wahai anak-cucu sekalian manusia, perlu diketahui bahawa narasi yang menggambarkan Alexander sebagai seorang penyembah berhala bukannya sebuah laporan yang bersaksikan mata, melainkan datang dari apa yang beberapa sejarawan Yunani seperti Arrianus, yang hidup berabad-abad setelah Alexander. Penceritannnya berdasarkan sumber yang sangat kabur atau pun kekaburan mata hatinya yang ditutup kejap! Juga tidak ada bukti atau saksi mata akan Alexander menjadi gay atau pemabuk.

(Fasa 1, Bahagian ke-30, halaman 101)

-- Akan bersambung.

Sebelumnya: Alexander Agung: Permulaan (1)
Alexander Agung: Permulaan (2)
Alexander Agung: Permulaan (3)

** Hakcipta Terpelihara 2011 Web Sutera. Plagiat adalah haram hukumnya dalam agama Islam.

*** Kisah ini adalah fiksyen sejarah berasaskan imaginasi penulis. Tiada kaitan dengan mana-mana sosok dalam sejarah. Sekiranya ada bersamaan dengan fakta sejarah atau nama-nama berkaitan, itu hanya kebetulan sahaja.

2 comments:

Admin Keren said...

mantepp

Web Sutera said...

Assalamualaikum, sdr. Muhib. Terima kasih. Nantikan sambungan fragmen ini, insyaAllah.