Nov 11, 2011

Kamu Faham Cakapku, Tompok? (5)

Bab 5: Anak Jantan Tompok Bersedih Hati

Dua ekor anak si Tompok yang masih ada di rumah terdiri daripada seekor jantan dan seekor lagi betina. Apabila dewasa, anak betina si Tompok hamil dan melahirkan dua ekor anak. Sayangnya usia si kucing betina itu tidak lama. Selepas melahirkan anak, saya melihat wajahnya pucat, seolah-olah tidak bermaya.


Sebulan berlalu selepas melahirkan anak, kucing betina itu pun mati. Saya kasihan kepada anak-anaknya yang turut mati selang beberapa hari kemudian. Kemungkinan besar sang ibu tidak menyusukan kedua-dua anaknya lantaran sakit. Saya kebumikan ketiga-tiga zuriat si Tompok saling berdekatan antara satu sama lain.


“Moga-moga mereka bertiga ditempatkan di dalam syurga Allah. Amin." Saya mendoakan mereka.


Justeru itu, tinggallah Tompok bersama seekor anak jantannya di rumah. Saya melihat anak jantan Tompok bersedih hati kerana adiknya sudah mati dan tiada teman untuk bermain. Dia senyap sahaja, tidak lagi suka bermain-main. Kasihan saya melihatnya.


"Sabarlah kamu, wahai kucing. Aku tidak boleh berbuat apa-apa,” pujuk saya kepada si kucing jantan itu.


Beberapa bulan kemudian Tompok beranak sekali lagi. Kali ini empat ekor. Dua bulan selepas itu, besarlah keempat-empat anak terbaharu Tompok. Si abang jantan tadi sudah berubah sikap. Sudah gembira dia dengan lahirnya adik-adiknya. Saya melihat si abang suka bermain-main dengan adik-adiknya. Saya turut senang hati.


Si abang suka bergurau dengan adik-adik kecilnya. Si kecil selalu menjerit-jerit disakat oleh si abang yang jantan itu. Namun begitu, apabila anak-anak baru tersebut besar sedikit, orang lain pula meminta untuk dipelihara. Justeru itu tidak banyak kucing di rumah saya yang tinggal.


Sebelumnya: Kamu Faham Cakapku, Tompok? (1)
Kamu Faham Cakapku, Tompok? (2) dan (3)

Kamu Faham Cakapku, Tompok? (4)


** Hakcipta Terpelihara Web Sutera. Plagiat adalah haram hukumnya dalam agama Islam.

P/s: Ini pun okey :-) Entri.Com Mat Katerer: Entri Pertama

0 comments: