Jun 28, 2012

Perang Konstantinopel (6)

Gunung Ledang, Melaka, tahun 1445 – 1456 Masihi

Sebuah perkampungan, satu komuniti. Terhijab ditakdirkan oleh yang Maha Kuasa. Namun sebuah dunia di sebalik relung masa dan dimensi Pencipta buana tetap hidup sehingga waktu yang dijanjikan. Suatu kebenaran oleh yang Maha Hidup. Dua dunia, mungkin. Ciptaan Allah yang Maha Gagah lagi Maha Bijaksana.

Dua beranak itu sedang berjalan-jalan. Ketika itu suasana berkabus dan sejuk sekali. Si ayah dan si anak itu berjalan perlahan-lahan menghala ke suatu arah walaupun kabus masih tebal dalam cuaca sejuk. Tidak semena-mena kabus semakin berkurangan, dan dalam masa yang singkat diri mereka berada di sebuah taman yang penuh dengan bunga orkid yang indah dan tersusun rapi.

“Sutan Gunung, kita berehat di sini,” Abdul Kudus berkata kepada anaknya sambil memerhati bunga orkid yang berwarna-warni di sekitarnya.

Si anak tiada bersuara. Deria pandangannya menyorot galak bunga-bunga yang menghiasi suatu lokasi di Gunung Ledang itu.

“Cantik bunga-bunga ini, ayah,” luah Sutan Gunung.

“Ya. Ini semua ciptaan Allah yang Maha Agung.”

Mereka berdua duduk di atas seketul batu rata. Diam. Tiupan angin turut memeriahkan suasana. Damai dalam kedinginan. Sutan Gunung masih melegari matanya ke segenap ceruk kawasan itu.

“Ayah, banyak sudah yang ayah ceritakan kepada saya. Di mana atuk sebenarnya?”

Abdul Kudus mengelus-ngelus kepala anaknya dengan lembut. Dia menguntum senyum.

Kemudian si ayah bertanya, “Engkau masih ingat cerita ayah berkenaan atuk yang berkelana jauh mencari Narashangsa, iaitu manusia Yang Terpuji pilihan Allah?”

Sutan Gunung mengangguk.

“Atuk engkau Maulana, pergi ke tanah Arab. Dalam tempoh beberapa lama, muncullah manusia bernama Muhammad bin Abdullah. Ajaran agama wahyu dari langit tersebar luas, sehingga ke era Utsmaniah kini dan di Melaka juga.

“Anakku, engkau mengetahui era fitnah di mana dua kumpulan umat Islam bersengketa sehingga berlakunya peperangan. Perang Siffin dan Perang Jamal turut melibatkan puluhan ribu kaum kita.

“Dua kumpulan kaum kita membentuk angkatan tentera besar, satu di pihak Islam dan satu lagi di pihak kafir. Hajat angkatan kafir untuk membantu salah satu kelompok umat manusia Islam yang berperang tidak kesampaian. Justeru di alam kita ini, di padang pasir panas, angkatan kaum Islam kita memecahkan kesatuan kafir itu. Tanpa dapat ditembusi oleh pandangan mata manusia, kaum kita juga berjihad menumpaskan kelompok kafir yang ingin menambah kecamuk dalam dua kancah perang itu.”

Abdul Kudus terdiam sebentar, kemudian menyambung agak lirih, “Atuk engkau mati syahid di sana, Sutan Gunung.”

“Semoga roh atuk berada di kalangan makhluk Allah yang diberkati, ayah.” Sutan Gunung berkata selagi gus berdoa untuk kesejahteraan datuknya Maulana.

Si ayah mengangguk perlahan-lahan. Dia berkata, “Nabi Muhammad bin Abdullah menceritakan akan sekumpulan rombongan kaum kita datang mendengar bacaan al-Quran oleh baginda.

“Engkau tahu, Sutan Gunung, salah satu ahli itu ialah atuk engkau. Kumpulan besar kaum kita itu berebut-rebut sehinggakan memanjat badan masing-masing supaya berada paling hampir dengan Rasulullah, manusia Yang Terpuji itu.”

Abdul Kudus tersenyum. Manakala anaknya ketawa terkekeh-kekeh.

“Sehingga begitu sekali, ayah?” Tanya Sutan Gunung.

Si ayah hanya mengangguk, kemudian menyambung ceritanya.

“Sebaik sahaja rombongan itu kembali ke kediaman mereka, segera diberitakan perihal pengajaran dari ayat-ayat al-Quran itu. Mereka berkata, ‘Sesungguhnya kami telah mendengar sebuah Kitab Suci yang susunannya dan kandungannya sungguh menakjubkan! Kitab yang memberi panduan ke jalan yang betul, lalu kami beriman kepadanya, dan kami tidak sekali-kali akan mempersekutukan sesuatu makhluk dengan Tuhan kami.

‘Ketahuilah wahai kaum sekalian, bahawa sesungguhnya tertinggilah kebesaran dan keagungan Tuhan kita daripada beristeri atau beranak. Adalah amat salah perbuatan beberapa orang dari manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan kita, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan salah satu golongan kita bertambah sombong dan jahat.’

“Wahai anakku Sutan Gunung, salah satu contoh manusia meminta pertolongan dari kaum kita ialah semasa usaha pengepungan Panglima Maslamah bin Abdul Malik ke atas Konstantinopel.

“Sekumpulan penganut agama Kristian Koptik terpedaya dengan hasutan golongan jahat kaum kita dengan berkhianat terhadap janji. Terpedaya dengan hasutan itu, mereka membocorkan rahsia kekuatan dan kedudukan tentera Islam kepada Leo III, maharaja Byzantine.”

Abdul Kudus berpaling kepada anaknya, lalu berkata, “Kita makhluk ciptaan Allah yang banyak kekurangan. Manusia pula adalah makhluk ciptaan Allah yang paling sempurna. Engkau mesti memahaminya itu. Ingat.”

Perkisahan dan pengakuan dari makhluk Allah dipahatkan kepada pemahaman anaknya.

“Takutlah olehmu akan manusia mulia yang berdoa, ‘Aku berlindung dengan kalimat Allah yang sempurna dari kejahatan apa yang Dia ciptakan, dari kejahatan apa yang turun dari langit, dari kejahatan yang naik kepadanya, dari kejahatan fitnah siang dan malam, dan dari setiap kejahatan yang datang di malam hari kecuali yang datang dengan membawa kebaikan, wahai Yang Maha Rahman.’

“Engkau mesti jauhi dan jangan terlibat dalam kumpulan empat Raja Jin Ifrit, iaitu jin yang paling jahat, yang mempunyai kerajaan besar. Mereka dahulu menjadi menteri kepada Nabi Allah Sulaiman, iaitu Thamrith, Munaliq, Hadlabaajin dan Shughal.”

Si anak menyeluruhi wajah tua ayahnya. Kemudian dia mengangguk dengan dahi sedikit berkerut.

“Ingat titipan ayah ini, anakku.”

Sebelumnya: Perang Konstantinopel: Pendahuluan
Perang Konstantinopel (1)
Perang Konstantinopel (2)
Perang Konstantinopel (3)

Perang Konstantinopel (4)

Perang Konstantinopel (5)


** Hakcipta Terpelihara 2011
Web Sutera. Plagiat adalah haram hukumnya dalam agama Islam.

0 comments: