Apr 20, 2011

Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (8)

“Ruang dan angkasa membentuk suatu ruang infiniti empat dimensi tidak tunggal dan tanpa sempadan nyata. Alam yang cucu diami sekarang ini bukan satu. Seperti alam mimpi ini, cucu sebenarnya berada di suatu dimensi kehidupan. Ianya bukan kematian, melainkan dimensi kehidupan di salah satu ruang infiniti tersebut,” jelas Tok Janggut, moyangnya yang pernah diceritakan oleh nenek kepada ibunya, kemudian diceritakan semula ibu kepadanya.

Zamri teringat, menurut ibu, pada usia tua, Tok Janggut bernikah dengan seorang perempuan di Perak. Di sanalah dia menetap. Tidak pula ibu tahu sama ada dia masih hidup atau sudah meninggal dunia. Ibu menceritakan bahawa Tok Janggut itu pernah bertapa di sebuah gua di dalam hutan negeri Perak.

Menurut cerita dari bapa-bapa saudara Zamri sebelah datuk, dia merupakan seorang Wali Allah setelah menyesal dengan sesungguhnya atas perbuatan semasa menjadi pengiring raja dahulu. Tok Janggut merupakan seorang yang kuat beribadah dan sangat takut kepada Allah.

“Datukmu hilang di pagi Hari Raya Puasa. Dia ke sungai untuk berwuduk, tetapi tidak kembali setelah lama orang menunggunya. Nenek ke sungai itu untuk melihat apa yang terjadi, namun yang ada hanya kain serban dan tongkatnya sahaja,” jelas salah seorang bapa saudara kepada ibu.

Datuk saudara ibu berkata, “Pada sebelah malamnya Moyang Cempaka bermimpi bertemu Tok Janggut. Dalam mimpi moyang, Tok Janggut berpesan tidak usah risau akan dirinya. Dia sedang bertapa di sebuah gua. Tok Janggut berpesan kepada Moyang Cempaka, bila anak-cucunya ingat dan menyebut-nyebut namanya, dia akan datang. Bila anak-cucu sakit, sebutlah namanya. Menurut Moyang Cempaka lagi, bila malam dia datang menulis ayat-ayat di dahi si sakit. Dengan izin Allah, sembuhlah sakit itu.” Zamri meraih ingatannya.

Tok Janggut tersenyum manis di sebalik pakaian serba putih dan serban putihnya kerana dapat menangkap kilatan imbasan cicitnya Zamri.

“Aku tahu dikau sekarang ini mengalami suatu fenomena yang terlalu membebankan ruang mindamu. Justeru itu, dikau wahai cucuku, pengsan dan aku moyangmu datang berhasrat ingin membantumu. Dikau pengsan di alam sana, tetapi di ruang masa di sini, dikau berkeadaan seperti biasa. Malah dikau makin pintar dan cerdas,” jelas Tok Janggut.

Zamri tersenyum dan cuba memahami apa yang dikatakan oleh Tok Janggut.

--- Akan bersambung (8).

Sebelumnya: Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (1)
Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (2)

Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (3)
Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (4)
Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (5)
Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (6)

Hijab Raja Zulqarnain – Sebuah Novel (7)

*** Hakcipta Terpelihara 2011 Web Sutera. Plagiat adalah haram hukumnya dalam agama Islam.

0 comments: