Jul 10, 2012

Perang Konstantinopel (7)

Daulah Abbasiyah Era Khalifah al-Mahdi, 782 Masihi

Misi seterusnya dirancang.
Khalifah al-Mahdi memberi keputusan taktikal setelah mendapat nasihat serta pandangan para panglima perang Islam.

“Kita tidak boleh membiarkan wilayah-wilayah kerajaan Islam terus digempur oleh pihak Byzantine yang berpusat di Konstantinopel. Tindakan provokatif mereka perlu ditangani sebaiknya. Pada hemat saya, kekuatan Islam perlu ditunjukkan kepada pihak musuh supaya mereka tidak meremehkan usaha pentadbiran ini dalam meninggikan syiar dan menyebarluaskan ajaran Ilahi,” Khalifah al-Mahdi berkata di akhir sesi mesyuarat keselamatan negara.


“Ayahanda Khalifah al-Mahdi, saya bersedia sekali lagi mengetuai misi penting ini,” akur Harun al-Rasyid.


Khalifah al-Mahdi menguntum senyum, kemudian berkata, “Memang itulah hasrat ayahanda, wahai anakanda Harun.” Khalifah memandang semua yang hadir dalam dewan mesyuarat. Semua memberikan anggukan bersetuju.


Kemudian beliau menyambung kata-katanya, “Pelantikan anakanda saya sebagai panglima utama angkatan Islam sudah memperoleh persetujuan semua pihak dalam majlis perang hari ini. Justeru itu, para pentadbir dan pemberani Islam, saya kira jumlah 100 ribu tentera mencu
kupi untuk mengajar Byzantine bahawa kita bersungguh-sungguh. Mati bukan ketakutan kita, justeru mati itulah matlamat para mujahid Islam.”

Jeda sebentar sebelum Khalifah al-Mahdi menutup sesi mesyuarat dengan berkata, “Untuk mengatur strategi terperinci, saya serahkan kepada kebijaksanaan anakanda Harun dan rakan-rakan komander dalam angkatan tentera kita, insya-Allah. Tuan-tuan berbincanglah dan paling akhir bertawakal. Tiada kekuatan sejati melainkan milik Allah jua.”


** Saat ini saya belum noktahkan plot di medan perang sehingga ke Laut M
armara, di sisinya berdiri megah kota Konstantinopel.

Sebelumnya: Perang Konstantinopel: Pendahuluan
Perang Konstantinopel (1)
Perang Konstantinopel (2)
Perang Konstantinopel (3)

Perang Konstantinopel (4)

Perang Konstantinopel (5)

Perang Konstantinopel (6)

** Hakcipta Terpelihara 2011 Web Sutera. Plagiat adalah haram hukumnya dalam agama Islam.

0 comments: