Sep 5, 2012

Perang Konstantinopel (11)

Perang Manzikert, awal abad ke-10 Masihi

Perkembangan Empayar Saljuk, kekalahan kerajaan Fatimiyah yang menjadi sekutu Byzantine dan kebangkitan semula Khalifah Islam Abbasiyyah membuatkan Maharaja Romanus IV Diogenes tidak senang duduk.

Satu perbincangan serius diadakan dalam balai penghadapan maharaja. Beliau menduduki di atas singgahsana dengan mengenakan semua bintang kebesaran maharaja Byzantine. Dua barisan di kanan dan kiri maharaja diduduki oleh para penasihat, pembesar istana dan jeneral perang Empayar Byzantine yang dapat hadir.

Maharaja Romanus IV Diogenes melihat bentara, kemudian berkata, “Bentara, apa yang kamu mahu perikan?”

Bentara istana bangun dan menunduk hormat ke arah maharaja. Di tangannya beberapa helaian catatan. Dia berkata, “Tuanku, semasa Maharaja Constantine IX memerintah, buat pertama kali baginda bersemuka dengan kerajaan Saljuk Turk. Kerajaan musuh menggabungkan wilayah Ani di timut laut ke dalam Armenia. Walaupun demikian, baginda Constantine IX memeterai janji damai dengan Saljuk sehingga beberapa tahun yang lalu. Tiga tahun kemudian Maharaja Constantine X membatalkan perjanjian itu, lalu Armenia ditawan musuh kita. Tidak berapa lama kemudian bandar Caesarea di tengah Anatolia pula ditawan.”

Maharaja Byzantine itu mengangguk, kemudian tersenyum dengan mengimbau kembali proses reformasi angkatan tentera Byzantine. Beliau berkata, “Nasib baik beta mengambil langkah drastik menambah kekuatan bala tentera empayar, justeru kita berjaya mengalahkan tentera Turk dan menawan bandar Hierapolis Bambyce berhampiran Aleppo di Syria. Beta bertindak bijak, bukan?”

Bentara dan semua pegawai menjawab, “Benar. Tuanku bijak.” Kemudian bentara menambah, “Tuanku menawan kota penting itu pada tahun 1068.”

Seterusnya serangan Saljuk Turki terhadap Iconium atau Konya di wilayah Anatolia Tengah pada mulanya digagalkan oleh Byzantine yang menyerang balas dari Syria. Namun kempen itu menerima nasib sebaliknya di pihak Byzantine setelah Panglima Manuel ditangkap. Sultan Alp Arslan bertindak secara diplomasi dengan menawarkan genjatan senjata. Pemerintah Byzantine menerima cadangan itu.

“Selepas itu Sultan Saljuk meneruskan kempen menentang kerajaan Fatimiyah di Mesir yang menjadi sekutu kuat kita, Tuanku. Walaupun demikian, beliau tidak mahu terus berperang dengan kita. Perjanjian damai dimeterai pada tahun 1069,” tambah bentara.

Maharaja Romanus IV Diogenes mendengus lalu berkata, “Huh! Sultan sang Singa itu!”

Maharaja Byzantine meneruskan perbincangan. Banyak buah fikiran dan saranan dikemukakan oleh hampir kesemua pentadbir dan jeneral tentera.

Setelah beberapa lama, Maharaja Romanus IV Diogenes memberikan keputusannya dengan berkata, “Baiklah. Nampak gaya andai pergerakan tentera sultan Singa itu tidak disekat, lambat laun banyak wilayah kita akan dapat ditawan. Justeru beta memutuskan untuk menghantar deligasi duta bagi berunding. Seorang jeneral akan diberi tanggungjawab menyelidik di mana kedudukan Sultan Saljuk itu buat masa ini. Kemudian tubuhkan satu platun damai bagi menemui beliau. Konstantinopel ini tidak boleh dibiarkan dilahap oleh sang Singa berani itu.”

Pada Februari 1071, Maharaja Romanus IV Diogenes menghantar kedutaan menemui Sultan Alp Arslan untuk memperbaharui gencatan senjata tahun 1069 sebelumnya.

Utusan Maharaja Romanus menemui Sultan di luar Edessa, sebuah bandar di utara Mesopotamia, yang sedang dikepung. Bandar Edessa yang terletak dalam wilayah Armenia adalah bandar penting bagi Byzantine. Populasi terdiri daripada penganut Kristian Gereja Timur yang menyokong doktrin agama di Konstantinopel.

Ketibaan dan tawaran oleh Maharaja Byzantine diterima baik oleh Sultan Alp Arslan. Baginda berkata kepada komander dan panglima tentera Islam, “Dengan perjanjian damai ini, batalion utara tentera kita dapat dihindarkan dari serangan balas tentera Byzantine. Justeru pada hemat saya, kita patut menerima terma genjatan senjata ini, dengan izin Allah.”

Sesuai dengan terma perjanjian, angkatan perang Sultan Alp Arslan meninggalkan kepungan di Edessa. Kini tumpuan mereka ialah serangan terhadap kerajaan Syiah Fatimiyah di bandar Aleppo, Mesir, yang masih ada saki bakinya memerangi sahabat mereka di wilayah Daulah Abbasiyyah.

Walaupun demikian, genjatan senjata terkini itu memberikan peluang terbuka untuk angkatan perang Maharaja Romanus mengumpul dan menyediakan satu angkatan perang lebih besar ke Armenia.

Dalam masa yang singkat, Byzantine merampas kembali beberapa kota perlindungan strategik yang ditawan oleh tentera Saljuk sebelum itu. Ternyata Maharaja Byzantine tidak mengotakan salah satu syarat perjanjian, iaitu tidak menyerang kedudukan tentera Islam di Armenia.

"Nasib Empayar Rom telah tenggelam, surut ke tahap terendah mereka. Tentera Timur tersebar ke segala arah, orang Turki bertebar besar-besaran. Mereka meraih pimpinan dan kekuasaan negara-negara di antara Laut Hitam dan Hellespont, dan Laut Aegea dan Laut Syria, pelbagai teluk terutamanya Pamphylia dan Cilicia dicuci bersih dan mereka bermuara ke Laut Mesir." - Anna Komnene, puteri Maharaja Alexios I, Byzantine

Sebelumnya:
Perang Konstantinopel: Pendahuluan
Perang Konstantinopel (1)
Perang Konstantinopel (2)
Perang Konstantinopel (3)
Perang Konstantinopel (4)
Perang Konstantinopel (5)
Perang Konstantinopel (6)
Perang Konstantinopel (7)
Perang Konstantinopel (8)

Perang Konstantinopel (9)
Perang Konstantinopel (10)

** Hakcipta Terpelihara 2011 Web Sutera. Plagiat adalah haram hukumnya dalam agama Islam.

0 comments: