Nov 19, 2012

Konstantinopel: Menjulang Panji Jihad (16)


Kota Edirne, Januari – Mac 1453 Masihi

Menjelang akhir Januari, Sultan Muhammad al-Fateh mengumpulan semua pentadbir, angkatan tentera Uthmaniah dan majoriti rakyatnya di suatu kawasan lapang yang luas. Pada usia 21 tahun, beliau berdiri di hadapan rakyatnya dengan penuh tawaduk namun kecekalan terpancar di wajahnya.

“Wah! Kacak betul Sultan kita. Gagah lagi jernih mukanya. Nur iman terpancar di wajah beliau,” seorang petani tua berkata kepada isterinya.

“Betullah, Abu Mashur. Sultan Muhammad nampak bergaya. Kalau jadi menantu kita alangkah bagusnya,” sampuk sang isteri.

“Ah, kamu jangan hendak berangan-angan. Kita petani, anak gadis kita pula hanya orang biasa. Tidak layak,” jawab suaminya sambil tersenyum.

Isterinya hanya tersengih, kemudian berkata, “Saya bergurau sahaja.”

Sultan Muhammad al-Fateh mulakan pidatonya dengan puji-pujian kepada Allah dan selawat serta salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad bin Abdullah (SAW).

“Kita adalah para ghazi yang mendapat anugerah Allah sebagai pahlawan Islam yang berani lagi gagah! Generasi Islam kita, keturunan Uthman dan pelbagai suku Turki lainnya, adalah kesatria Islam yang api jihad berada di dalam dadanya. Ghazi yang tidak takut saat orang lain takut, yang menjadikan jihad di jalan Allah sebagai temasya harian, dan syahid sebagai cita-cita tertinggi.

“Kedaulatan Uthmaniah dengan sinar Islam tidak akan selamat sebelum kita bebaskan Konstantinopel. Sungguh kalian sudah lihat selama ini, mereka tidak pernah berhenti menyusahkan kita dengan menguatkan tentera beserta senjata-senjata demi mengempur kita, demi meniup api permusuhan sesama manusia. Andai para ghazi pemberani terus membiarkan mereka menongkat langit dengan keangkuhan, atau Konstantinopel tetap dibayangi kuasa tirani, damai bagaikan menjauh. Damai persis terpasak di perut bumi yang tidak boleh digali naik buat pengubat resah jiwa.

“Semenjak kali pertama Khalifah Muawiyah bin Abu Sufyan mengepungnya dan sehingga usaha terakhir almarhum ayahanda saya, kota itu tetap kukuh, bersama egonya yang mencanak. Janji Allah sudah hampir, duhai ghazi Turki! Saat ini mereka bercakaran antara satu sama lain bagaikan musuh yang harus diperangi. Keadaan dalaman mereka ibarat retak menunggu pecah berderai.

“Dengan izin Allah jua, kekuatan umat Islam sudah merangkumi Laut Tengah yang pernah kebal dari kita, dan semua laluan laut utama kita kuasai. Konstantinopel bukanlah perkara mustahil untuk ditakluki!

“Dari anak ke ayah, sehingga ke cucu kemudian cicit, api jihad sentiasa menyala terang. Generasi para ghazi! Di bahu kalian terpikul amanah untuk berjihad di jalan Allah! Rasulullah (SAW) sudah menjanjikan takluknya Konstantinopel oleh kita, tentera Muslimin. Justeru di masa kita inilah janji itu bakal terurai. Saya akan mulakan gerak jihad, langkah kesatria, jejak perajurit untuk memastikan hadis Rasul itu tercapai! Jangan tinggalkan harta dan nyawa kita di sini! Julang panji dan senjata al-Fateh!

“Kepantasan gerak adalah kunci pembebasan. Seluruh sumber yang kita miliki harus digembleng dengan cepat, diorganisasi secara cekap, diselenggara dengan benteng iman. Kita pukul dan gempur musuh yang melawan dengan gerakan jihad! Penaklukan ini ialah harga sebuah syahid!

0 comments: